Persediaan Mengajar yang menggunakan model pembelajaran berasaskan masalah
Kelas : Tahun 2
Bidang | : | Nombor dan Operasi |
Tajuk | : | Tambah dalam dalam lingkungan 1000 |
Masa | : | 2 waktu (60 minit) |
Standard Kandungan | : | Murid-murid dibimbing untuk: 2.3 Menyelesaikan masalah tambah |
Standard Pembelajaran | : | Murid berupaya untuk : i) Mereka cerita berdasarkan ayat matematik tambah yang diberi. ii) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan penambahan dua nombor. |
Fasa | Cadangan aktiviti | Cadangan komunikasi |
Persediaan Pemerhatian dan analisis Mengenal pasti masalah Menjelaskan masalah | Guru membawa dua buah bekas yang berisi gula-gula dengan jumlah yang berbeza. Guru meminta murid membilang jumlah gula-gula yang terdapat di setiap bekas. ( Bekas A dan Bekas B) Guru meminta murid menyebut berapa jumlah kesemua gula-gula yang terdapat dalam kedua-dua bekas tersebut. | Soalan: Teka berapa jumlah gula-gula dalam setiap bekas? Berapakah jumlah gula-gula dalam bekas A? Berapakah jumlah gula-gula dalam bekas B? Apakah operasi yang sesuai untuk mencari jumlah kesemua gula-gula dalam kedua-dua bekas tersebut? Berapakah jumlah ke semua gula-gula dalam kedua-dua bekas tersebut? |
Imaginasi Penjanaan idea sintensis idea mencari penyelesaian | Minta murid untuk mencatatkan di kertas: Balang A – 240 gula-gula Balang B- 360 gula-gula Jumlah kedua-dua bekas. Membandingkan kedua-dua bekas. | Berapakah jumlah gula-gula dalam bekas A? Berapakah jumlah gula-gula dalam bekas B? Bekas mana yang banyak dan sedikit? |
Perkembangan Menilai Melakukan operasi Menilai penyelesaian masalah | Guru meminta murid mendengar cerita yang akan dibaca oleh guru. (lampiran 1) Murid menceritakan dapatan dan ulasan mereka. Murid menggunakan operasi tambah dalam menyelesaikan masalah . | Apa yang murid faham tentang cerita yang mereka dengar? Siapakah yang mempunyai setem yang paling banyak. Dalam menyelesaikan masalah tadi apakah operasi dalam matematik yang murid gunakan? |
Tindakan Perlaksanaan amalan berterusan Membuat refleksi penyelesaian masalah | Murid mempersembahkan hasil tugasan. Murid membuat penilaian dan perbandingan jawapan yang dikemukakan oleh rakan mereka. | Bagaimana cara murid mendapat jawapan. Adakah kamu yakin dengan jawapan kamu? |
Pentaksiran | Berdasarkan keupayaan murid menjawab soalan dilembaran kerja. Guru melihat bagaimana murid menjawab soalan sambil membimbing. | |
Nilai dan sikap | Berkeyakinan Menghargai rakan Berkerjasama | |
No comments:
Post a Comment