Pages

Tuesday, 13 December 2011

Persediaan Mengajar yang menggunakan model pembelajaran berasaskan masalah


Persediaan Mengajar yang menggunakan model  pembelajaran berasaskan masalah
  Kelas                                                :   Tahun 2
Bidang
:
Nombor dan Operasi
Tajuk
:
Tambah dalam dalam lingkungan 1000
Masa
:
2 waktu (60 minit)
Standard Kandungan
:
Murid-murid dibimbing untuk:
2.3 Menyelesaikan masalah tambah
Standard Pembelajaran
:
Murid berupaya untuk :
i)              Mereka cerita berdasarkan ayat matematik tambah yang diberi.
ii)             Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan penambahan dua nombor.

Fasa
Cadangan aktiviti
Cadangan komunikasi

Persediaan

Pemerhatian dan analisis

Mengenal pasti masalah

Menjelaskan masalah




Guru membawa dua buah bekas yang berisi  gula-gula dengan jumlah yang berbeza.

Guru meminta murid membilang jumlah gula-gula yang terdapat di setiap bekas.
( Bekas A dan Bekas B)



Guru meminta murid menyebut berapa jumlah kesemua gula-gula yang terdapat dalam kedua-dua bekas tersebut.


Soalan:
Teka berapa jumlah gula-gula dalam setiap bekas?

Berapakah jumlah gula-gula dalam bekas A?
Berapakah jumlah gula-gula dalam bekas B?



Apakah operasi yang sesuai untuk mencari jumlah kesemua gula-gula dalam kedua-dua bekas tersebut?

Berapakah jumlah ke semua gula-gula dalam kedua-dua bekas tersebut?




Imaginasi


Penjanaan idea
sintensis idea

mencari penyelesaian

Minta murid untuk mencatatkan di kertas:

Balang A – 240 gula-gula
Balang B- 360 gula-gula
Jumlah kedua-dua bekas.



Membandingkan kedua-dua bekas.




Berapakah jumlah gula-gula dalam bekas A?
Berapakah jumlah gula-gula dalam bekas B?




Bekas mana yang banyak dan sedikit?

Perkembangan


Menilai


Melakukan operasi

Menilai penyelesaian masalah

Guru meminta murid mendengar cerita yang akan dibaca oleh guru.
(lampiran 1)



Murid menceritakan dapatan dan ulasan mereka.


Murid menggunakan operasi tambah dalam menyelesaikan masalah .

Apa yang murid faham tentang cerita yang mereka dengar?




Siapakah yang mempunyai setem yang paling banyak.


Dalam menyelesaikan masalah tadi apakah operasi dalam matematik yang murid gunakan?


Tindakan
Perlaksanaan amalan berterusan

Membuat refleksi penyelesaian masalah

Murid mempersembahkan hasil tugasan.

 Murid membuat penilaian dan perbandingan jawapan yang dikemukakan oleh rakan mereka.






Bagaimana cara murid mendapat jawapan.

Adakah kamu yakin dengan jawapan kamu?


Pentaksiran

Berdasarkan keupayaan murid menjawab soalan dilembaran kerja.

Guru melihat bagaimana murid menjawab soalan sambil membimbing.


Nilai dan sikap

Berkeyakinan
Menghargai rakan
Berkerjasama



No comments:

Post a Comment