1.0 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Matapelajaran : Matematik
Kelas : Tahun 1
Tarikh : 9. November. 2011
Masa : 8:30 am-9.00am ( 30 minit )
Tajuk : Ruang
Bidang Pembelajaran : Sukatan dan Geometri
Standard Kandungan : 9.1 Mengenal pasti bentuk tiga dimensi (3D)
Standard Pembelajaran : Di akhir pelajaran, murid dapat :
i) Menamakan bentuk kuboid, kubus, kon, piramid,
silinder dan sfera.
Bahan Bantu Mengajar : Bongkah plastik, gambarajah bentuk, senikata lagu
bongkah, lembaran kerja
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid telah pun terdedah dengan bentuk-
bentuk yang terdapat di persekitarannya.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
i) Set induksi
ii) Aktiviti – penerangan dengan menggunakan bahan maujud – penerangan dengan menggunakan gambarajah dan papan tulis – soal jawab – pengukuhan
iii) Penutup – Nyanyian dan kesimpulan dan rumusan isi kandungan pelajaran.
Nilai : Berusaha, kerjasama, memberi perhatian dan yakin
Rujukan Guru : Buku Teks Matematik Tahun 1 (Jilid 2)
Rujukan Murid : Buku Aktiviti Jilid 2 ( ms 63-69)
Langkah pengajaran
a) Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran
Langkah / Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Set Induksi (4 minit) | · Guru membawa unsur ingin tahu dengan menyuruh murid meneka apakah yang terdapat di dalam kotak. · Guru menyediakan set-set soalan berkenaan kotak tersebut. · Guru memperkenal tajuk pelajaran. | Nilai: Memberi perhatian |
Langkah 1 (6 minit) | · Guru menerangkan nama-nama bentuk tiga dimensi dengan menggunakan benda maujud (bongkah plastik). · Guru membimbing murid mengeja nama-nama bentuk berkenaan. · Guru menyediakan bahan maujud berkenaan. | Nilai: Bekerjasama |
Langkah 2 (5 minit) | · Guru menerangkan semula nama-nama bentuk tiga dimensi dengan menggunakan gambarajah. · Guru menyediakan gambarajah bentuk-bentuk tiga dimensi | Nilai : Memberi perhatian |
Langkah 3 (4 minit) | · Guru mengadakan soal jawab berkenaan tajuk yang diajar. · Guru memilih beberapa orang murid untuk menjawab soalan berkenaan yang tajuk tersebut. | Nilai: Bekerjasama |
Langkah 4 (pengukuhan) (8 minit) | · Murid-murid menyiapkan lembaran kerja yang di berikan secara individu. · Guru menyemak hasil kerja murid | Nilai: Yakin |
Langkah 5 (Penutup) (3 minit ) | · Guru membimbing murid menyanyikan lagu bongkah. · Murid menyanyikan lagu tersebut tanpa iringan muzik · Guru bersoal jawab dengan murid tentang kesimpulan dan isi pelajaran. | Nilai: Bekerjasama |
No comments:
Post a Comment